Van de regen in de drup! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Leoni Leeuwen - WaarBenJij.nu Van de regen in de drup! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Leoni Leeuwen - WaarBenJij.nu

Van de regen in de drup!

Door: Leoni

Blijf op de hoogte en volg Leoni

18 Maart 2011 | Thailand, Chiang Mai

Lieve allemaal,

Ik heb inmiddels weer aardig wat meegemaakt! Allereerst heb ik de Rimping supermarkt ontdekt. Een soort highlight van mijn week. Een waar walhalla! Het was een soort Utopia, een hemel op aarde. Het viool orkest klonk terwijl ik voor mijn gevoel half zwevend op de Goudse kaas afvloog. Niet veel later viel mijn oog op de Feta kaas, gerookte zalm, rauwe ham, kaas nacho's, jalapeno cheese saus, sardientjes in tomatensaus, mosterd hmmmm... Whaaaaa hebbe hebbe hebbe!!! Wat een gelukzaligheid. In de hitte naar huis gesneld op mijn fietsje (of eigenlijk die van Denise, gezien mijn fiets onmaakbaar is verklaard). Het was welgeteld 20 minuten fietsen en dat in 37 graden. Dat doet zalm e.d. niet veel goed. Ik voelde of ik voor mijn leven aan het fietsen was. Al hijgend en zwetend thuis naar de koelkast gerend. Alles was nog in tact! Yes! Uiteraard meteen een heerlijke boterham met Goudse kaas en mosterd gegeten. En tosti's gemaakt en... Volgens mij heet zoiets een vreet aanval. Maar goed heb me redelijk ingehouden. Maar wat wil je na 3 maanden zonder fatsoenlijke kaas!!!

Nou goed de volgende dag naar een project gegaan nadat ik in contact ben geweest met het Nederlands Consulaat hier in Chiang Mai. Ze zochten een Nederlands lerares voor een club kindjes met een Nederlandse en Thaise ouder. Leeftijd 4 - 7. Wat was dat ontzettend leuk! Wat een lieverds! Vooral Leila het meisje van 4 was echt mijn lievelingetje ze sprak ook het beste Nederlands! Ze kon Nederlands verstaan en spreken, maar met een ontzettend accent. Welke kleur is dit? Lood! Bijna: Rood. Lood, neee rood. rrrrrrr kan je dat? Nee... Agh laat maar zitten :-) Wat een mopje. Zal de volgende keer een foto van haar maken. Samen met de kindjes gespeeld en ze al spelende wijs wat Nederlands bijgebracht. Ook samen de visjes gevoerd e.d. besloten dat ik het project wel wilde oppakken, maar slechts om de week. Ik heb dit met de ouders besproken en dit was geen probleem, zeker niet toen ze hoorde dat ik nog iemand wist.

Eenmaal thuis aangekomen meteen bij Denise aangeklopt. Het Nederlandse meisje dat ook langzaam maar zeker een echt vriendinnetje aan het worden is. Gevraagd of ze interesse had om mee te doen en dat had ze zeker. "Lust je wijn?" vroeg ze. Aangezien wijn hier minimaal 8 euro per fles kost zei ik hier geen nee tegen. Ook had ze een lekkere Oostenrijkse stink kaas die op moest aangezien haar vriend de geur niet kon uitstaan! Ik bracht mijn stuk Feta in en daar zaten we dan heerlijk in het zonnetje te genieten van witte wijn met kaas. Hmmmm! Wat hadden we het slecht. Nog wat nieuwsgierige Thaise mensen van onze kaas laten proeven. Die pijnlijk zeiden dat het lekker was en niet wisten hoe snel ze weg moesten komen :-) Toen onze mannen thuis kwamen nog even met hen gezeten. Tin houdt niet van Oostenrijkse stink kaas haha. Hij spuugde het direct uit. Wel heb ik hem aan de Hollandse frikandel speciaal gekregen die hij wel lekker vond!

Maandag naar een bruiloft geweest in een Karen dorp. Heel speciaal om eens te zien. We kwamen er aan en de whiskey stond om 12 uur al op tafel. Ook werd er volop eten geserveerd. Een uur later gingen we kijken naar de mannen die een soort verdrijvingsritueel op straat deden om de geesten hun excuses aan te bieden dat ze met zijn allen naar het dorp kwamen. Om deze geesten uit te drijven moest er whiskey gedronken worden en gebeden worden. Na 15 minuten was het klaar en begon iedereen met water te gooien en gingen we met zijn allen naar het huis van de man (wat niet echt zijn huis was :-S). Hier werd opnieuw een uitgebreide lunch geserveerd. Vervolgens gingen we terug naar het huis van de vrouw waar binnen in het huis de ceremonie plaatsvond. Alleen de ouders mochten hier aan deelnemen en de rest moest buiten al etend en drinkend afwachten. Na de ceremonie werd er nog meer gegeten en gedronken en werd er karaoke gezongen. Daarna moest je een bandje om de arm van de bruid en bruidegom binden voor geluk waarna je uiteraard weer een slok whiskey moest nuttigen. Kortom een groot whiskey festijn. 's Avonds op de scooter terug naar huis. Dit was veel te koud (hoog in de bergen), waardoor we halverwegen een hotelletje hebben genomen. Was gezellig en de volgende dag naar huis. Heerlijk het regende.

Dit was slechts het begin. Normaliter regent het NOOIT rond deze tijd van het jaar en in Thailand is het NOOIT koud (behalve in de bergen in de winter). Nu was het een graad of 18 en het kwam met bakken uit de hemel 3 dagen lang! Na nacht 1 werd ik de volgende morgen onaangenaam verrast! Mijn vloer van mijn slaapkamer was zeik nat. Een lekkage. Ugh!!! Begonnen met dwijlen en snel mijn stekkerdoos e.d. uit het stopcontact gehaald. levensgevaarlijk. Een emmer eronder gezet en chagerijnig terug in bed gekropen. Wat moet je anders met zulk vies weer. Met pijpenstelen kwam het uit de lucht. Lekker uitgeslapen en toen ik om 11 uur mijn keuken opendeed stond ook mijn keuken blank inclusief de tafel met daarop mijn LAPTOP. ^&^$$#%%*&^^%#$^#@@%**&*&$##%$@!@$%%^&*&%%$ dacht ik. Misschien dat ik het ook zei. Naar mijn huisbaas gegaan en gezegd wat er aan de hand was. Ze lachtte vriendelijk en zei in gebrekkig Engels dat ze iemand ging bellen. Een uur later nog niemand. Ik weer terug. Toen kreeg ik doodleuk het antwoord: Hij komt vandaag niet de daken zijn te glad. Wel ging de schoonmaakster met me mee met een aantal teilen om het water op te vangen. Fijn. Ugh. De volgende dag stond er een klusjesman die mijn dak ging repareren. Heel slim een dak met cement maken als er die dag regen wordt voorspeld. 's avonds was het nog erger als voorheen. Het water gutste door het dak. Ik weer op hoge stelten naar de huisbaas. Die wederom nu niets kon doen. Wederom kwamen er teilen aan. De schoonmaakster schrok zich rot toen ze het zag en ook de man van de huisbaas bleef zich maar verontschuldigen. Tot op heden nog niets gehoord over een vergoeding voor het scherm van mijn laptop (er zit water in mijn scherm alles doet het verder wel) en voor de ongemakkelijkheden. We betalen genoeg geld voor Thaise begrippen dus ik vind dat ze ons wel tegemoet mogen treden. Ik had wel gelektrocuteerd kunnen worden. Maargoed vandaag zijn ze opnieuw mijn dak komen repareren en tot nu toe is het droog. Duimen dat het zo blijft want ik denk niet dat het cement al droog is.

Het leuke van de regen was dat Tin niet hoefde te werken, omdat geen mens wilde trekken. Lekker twee volle dagen samen op de bank gespendeerd met lekkers en films (Superhero movie is een echte aanrader hihi we lagen bijna op de grond). Daarnaast woensdag naar salsa geweest! Tin ging mee om te kijken wat ik ontzettend leuk vond. Zo krijgt hij ook een beetje zicht in mijn wereldje. Hij stond er versteld van dat ik "zo goed" kon dansen dat had hij totaal niet verwacht. Ik had vast heel veel moeten oefenen haha :-) mopke is het. Maargoed vandaag is het droog en Tin is twee dagen een nacht trekken. Ook wel weer even lekker het rijk voor mezelf alleen. Vanochtend lekker gepoetst. Dat was hoog nodig na al het water en dus ook viezigheid op de vloer.

Zondag gaan ik en Tin voor vier daagjes naar Pai. Even lekker er samen tussenuit alvorens ik aan mijn job begin. Wat vliegen die maanden vrije tijd toch! Toen ik het ticket voor de minivan ging boeken bij het reisbureau van Hans een Nederlander die ik op de bruiloft heb ontmoet en van wie ik de zoon ook wat extra's ga bijleren. Zo even een nieuwe zin anders krijgen jullie geen lucht meer. kreeg ik een prijs van 250 bath te horen pp. Ik gaf aan dat ik dat duur vond. aangezien ik het overal voor 180 baht zag. Ja maar hier werd je ook opgehaald bij je hotel. Uhu dat zeggen ze tegen alle domme toeristen. Ugh. Nou goed. Ik zei oke, mai pen rai. Uiteindelijk vroeg ik of ook zij op de bruiloft was. Nu wist ze het weer: Ahhh you're Sutin's wife (jaja als je samenwoont ben je hier zo goed als getrouwd). Ja klopt zei ik! Ohhh! Nu kreeg ik plots 50 baht pp korting. Pffff :-D zo gaat dat hier ;-) Als je een Thaise vriend hebt krijg je ineens korting. Zelfde met de scooter huur. Ik betaal 100 baht per dag terwijl Rebecca 150 baht betaald. Heel bijzonder. Maargoed. Ik ga zo eens lekker naar de supermarkt. Misschien wel naar Rimping whaaaaaaa dan ben ik er eventjes uit en kan ik kaaaaaaas kopen.

Tot de volgende blog lieverds!

Oh ja mijn adres kan ik toch wel openlijk hier wegzetten is net zo makkelijk.

Leoni van Leeuwen
14/11 Rod Chiang Saen
Soi 2 Amphur Haya
Muang Chiang Mai - 50100
Thailand

O.H.
Poezekind? Moet dat nou zo openlijk apenopa? Ik ben daar iets te oud voor ;-) Nee hoor omdat u me zo mist mag het! Ben ook trots op mijn overwinning. Van de week een spin met wc papier doodgemaakt :D Elke dag een stapje vooruit! Ik heb het adres naar oma gestuurd omdat ik al mijn mail adressen kwijt bent en u hem niet mee had gestuurd. Maargoed hij staat nu hierboven!

danielle
Hoi mopke mijn opa zei het ook al inderdaad dat jullie mij zo missen. Mis jullie ook wel hoor. Maar met vlagen. Heb het hier meestal te druk met alles om me heen. Ik denk dat ik volgend jaar maart een maand in NL ben. Ga proberen ook Tin dan mee te nemen.

OT
Wat grappig dat u ook nog met een zuster kapje hebt gelopen! Schorten met schouderbanden dragen ze hier inderdaad ook. Ik heb eens een hele enge film gezien over geesten met zusterkapjes, voor mij deed het dus enigzins eng aan :D

Mama
Blij dat inmiddels bekend is dat het geen epilepsie is. Ik kan niet zomaar naar NL. Sorry... Blij dat Nathalie in de zomervakantie naar mij mag komen. Echt ontzettend lief van je! Mis jullie ook hoor. Maar voor jullie is het anders omdat bij jullie het leven hetzelfde is, maar dan zonder mij. Ik heb hier zoveel nieuwigheden.

janine
De foto's kan je op mijn facebook vinden! Ik zal zo ook de foto's van de bruiloft en van de lekkages erop zetten. Ik heb gehoord dat hier op maandag Zumba is. Moet ik even wat meer over uitvinden!

Elise
Eliseje!! Spreek jij Suzanne weleens? Ik mis haar ook maar het lijkt wel of ze mijn blogs niet leest. Zou het zo leuk vinden om een berichtje van haar te krijgen. Kan je dat vertellen als je haar spreekt? Hoe staat het met je huisje? Al meer kijkers geweest?
Effe naar Nederland komen. Iemand met vliegtuigangst doet dat niet zo snel :-) ik denk maart volgend jaar en dan meteen een maand!

tante Lian
Mooi zijn onze badkamers he! Inmiddels vind ik het wel jammer dat we er twee hebben. Tin gebruikt continue mijn roze badkamertje (waarschijnlijk wordt hij toch stiekem heel blij van roze). Andere badkamer wordt dus helemaal niet gebruikt. Maar goed verder op wat lekkages na nog steeds dolgelukkig met ons appartementje. Wanneer komen jullie frikandellen eten in Thailand?
Is weer wat anders als Portugal :P

Angelique en geert
Ik heb hem inmiddels op de site gezet (zie hierboven). Gaat het allemaal een beetje?

esmeralda
Nog heel even inderdaad voordat het echte leven begint. Ben er stiekem ook wel een beetje aan toe. Lanterfanten is heerlijk, maar wat structuur is ook lekker! Hoe is het met jou? Nog last gehad na de operatie? Knuffel voor djilan!

  • 18 Maart 2011 - 08:02

    Nicole:

    Wat een leuk blog heb je geschreven.
    Wat heerlijk dat je die supermarkt hebt ontdekt. Toch nog een stukje Nederland in je Thaise leven! Jij moet heel blij zijn geweest!

    Ik begrijp dat dit je 'echte' leven nog niet is. Wanneer gaat dat beginnen? Betekent dat dat je fulltime les gaat geven?

  • 18 Maart 2011 - 14:55

    Eefje:

    Hoera eindelijk kaas hahaha.
    Maar ik weet niet wat je koud noemt wou dat het hier 18 graden was ;)
    Wel balen van je laptop. Hopelijk is je dak gemaakt.
    Veel plezier nog dotje en tot horens

    dikke kus

  • 18 Maart 2011 - 18:14

    Danielle:

    Terwijl er bij ons voorzichtig al een paar echte lentedagen zijn geweest regent het bij jou! Beetje krom ;)
    Oke, eerlijk is eerlijk, hier regent t nu ook weer haha....
    Zou geweldig zijn als je naar NL komt voor een paar weken!
    Ik ga snel iets opsturen naar je nu ik je adres heb!
    Wat een vette job trouwens!! Ben jaloers!!!

    kusssss daan

  • 19 Maart 2011 - 17:45

    Geert En Angelique:

    Hey meissie,wat heb je toch een spannend leven daar. En wat leuk he een plakje kaas ik wist niet dat je daar zo gek op was. Met ons gaat het wel hoor we missen oma heel erg maar ja het leven gaat verder . Davey heeft nu ook al plannen om op zichzelf te gaan dus zijn we binnenkort helemaal met ons tweeen. Ik dacht eigenlijk dat je al eerder naar huis moest maar lees nu dat je daar nog langer gaat bljiven. Ik ga je snel wat lekkers sturen hoor zeg maar wat je wil xxxx Angelique en geert

  • 20 Maart 2011 - 14:46

    O.H.:

    Hoi ,

    @ "onmaakbare fiets"
    Rare situatie daar in het land van de glimlach ( maar kenneljk niet van de toekomst , want ze kunnen er kennelijk nog niets eens een nieuwe fiets van nog geen 2 maanden oud , waar misschien nog geen 100 KM op gereden is repareren )
    Ken jij toevallig het taaise woord voor garantie al ??? Roep dat dan maar eens heeeel hard in het oor van die fietsenboer waarvan je je vehikel gekocht hebt.
    Nog een tip van Flip : Laat je vriendje maar een cursus fietsenmaken volgen - dat kost daar geen drol en duurt waarschijnlijk 1 dag - dan is hij verzekerd van een gouden toekomst en is een huur van 7000 taaise piasters voortaan voor hem ook peanuts...
    Hoeft ie ook niet meer door de rimboe te gaan dwalen en kan hij van huis uit werken , net als Keesje W. van de V 7.

    GRRRRR

    O.H.

  • 20 Maart 2011 - 17:35

    OT:

    Hallo Schat,
    Allemaal Karma. De goede dingen en de slechte dingen.
    Je kunt er maar vanaf zijn; van die kwade dan.
    Liefs OTxxxxxxxxxxxxxx

  • 21 Maart 2011 - 16:20

    Corrie En Leen:

    Hallo Leoni,

    Je houdt het wel spanend? Je had er niet aan moeten denken om in Nederland 20 min te moeten fietsen voor een stukje kaas en zalm dan waardeer je het des te meer. Het is te hopen dat je dak nu niet meer lekt want als de moesson er is dan regend het iedere dag. Wij wensen je nog heelveel succes bij je nieuwe baan.
    Groetjes Corrie en Leen

  • 22 Maart 2011 - 10:15

    Elise:

    Hey lieffie!!!!

    sorry voor late reactie... ben heel het weekend op pad geweest! wat geweldig dat je echte kaas en heel veel ander lekkers hebt gevonden, ik zie je al staan met die glimmende oogjes in de winkel haha Snap dat je niet zomaar naar Nederland komt hoor hihi. Ben blij dat het zo goed met je gaat en dat je veel leuke dingen meemaakt. Behalve je lekkage dan... maarja, dat kan de beste overkomen. Het is in ieder geval gemaakt voordat het regenseizoen begint! Ik heb susanne ook een tijdje niet gesproken, maar ga haar meteen smsen. Verder heb ik het super naar mijn zin op mijn opleiding, nu druk bezig met massage :)

    dikke kus

  • 23 Maart 2011 - 14:19

    Tante Lian:

    Hoi Leoni,

    Dat is wel gaaf zeg dat ze in die supermarkt zoveel lekkers hebben, kun je je hartje maar ophalen. :)
    Het word aan de andere kant wel wat moeilijker wat we eens voor lekkers op kunnen sturen haha, maar voor jou is het natuurlijk super hoef je niet te wachten kun je er zo om.
    Wat die lekkages betreft dat is enorm balen hoop dat het intussen al is opgelost.
    Wat op vakantie komen naar Thailand betreft dat gaat hem niet worden tis geen eind vliegen ook brr, dus we moeten wachten tot maart om jou te zien. :(
    Wij gaan natuurlijk wel op vakantie net als vorig jaar naar Spanje, maar nu 2 weken lekker weer naar die villa met eigen zwembad dus dat word weer genieten. :)
    Ik kijk weer uit naar je volgende blog.

    Dikke kus voor jou en Tin XX

  • 23 Maart 2011 - 18:19

    Daantje:

    Hoi Hoi,
    Even berichtje aan Heidi:
    Kan ik volgende week een keer 's avonds bij jullie langskomen om bij te kletsen???
    kusss daan
    ps. heidi, weet niet of ik je goede nummer nog heb!!

  • 24 Maart 2011 - 09:09

    Mama:

    Hoi schat! En heb je het naar je zin gehad in Pai? En is je dak al gemaakt? En je fiets? Opa heeft gelijk, Tin moet gewoon klusjesman worden dan heeft ie altijd werk! Wat een stelletje klungelsmurfen zeg. Kom maar gauw naar huis,haha ! :) Wel jammer dat ik op je blog moet lezen dat je pas in maart volgend jaar naar ons toekomt en niet zoals je tegen mij zei op skype, in augustus! Vind ik niet leuk. Hier is het prachtig weer, eindelijk een lentegevoel. Ik snak naar de zomer. Lekker binnenkort met de camper wat weekendjes weg, gezellig met ons viertjes en de honden. We proberen van de zomer ook eens normaal met vakantie te kunnen. Op de zaak is het gelukkig, eindelijk wat aan het aantrekken na 3 jaar tobben. We hebben een verrassing naar je toe gestuurd, je vindt het vast leuk! En Daantje, natuurlijk kom je lekker langs. Gezellig! Bel me even op mijn mobieltje dan spreken we af. Nou Leoni, ik hoop je snel te zien op Skype. We houden van je en missen je enorm. Let goed op jezelf en doe Tin en Renate de groetjes van ons. Dikke knuf voor jou van ons allemaal! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxX

  • 29 Maart 2011 - 18:55

    Esmeradla:

    hi mopke

    ik zag dak nog niet had gereageerd sorry sorry stom stom..

    ik heb het ook zo druk gehad.. heb je daarom ook op skype niet meer gesproken.. maar ik ben je echt neit vergeten hoor schat

    ik hoop dt het allemaal nog goed gaat.. en dat je vakantietje is bevallen.. en je geen last van bevingen heb gehad... zoiets hoorde ik op het nieuws...

    maar klote van je laptop en de vele regen... bah hoe is het nu.... zag dat het al wel enkele dagen bewolkt was haha want ja ik hou het nog bij...

    maar wat heeeeeeeeeeeeeeerlijk die supermarkt hahaha hebben ze ook caramel chocolade waarschijnlijk geen milka maar miss vergelijkbaar...

    maar wat leuk dat je zo bruiloft heb meegemaakt mooie belevingen joh.. heerlijk om te lezen...

    hier niet veel gebeurd Djilan loopt steeds meer los.. echt schattig.. nieuw tuinsel gekocht zon loungeset en leuke speeltjes in de tuin voor Djilan en verder gaat hij donderdag middag proefdraaien op het kinderdagverblijf en maandag voor het eerst... heeeeeeeeeeeeeel spannend... verder heb ik nergens geen last meer van gal ben weer de oude op wat slaapgebrek na...

    ff miss domvraagje hebben jullie ook de klok moeten verzetten...

    lieffie succes 1 april met je nieuwe job en ik hoop dat het bevalt.. en succes met je nl-thai kindjes project kan dat wel gecombineerd worden met je andere job..

    xxx

  • 31 Maart 2011 - 20:14

    Gerda Keij:

    Hoi Leoni,
    Wat heerlijk om jouw belevenissen te lezen. Ik heb veel bewondering voor je.
    Ik was heel benieuwd hoe het met jou was en ga je moeder zo bedanken dat ze je reisverhalen heeft doorgestuurd, omdat ik je directe site niet geopend krijg.
    Ik hoop nog veel van je te lezen en wens jou en je vriend heel veel geluk.
    Heel veel liefs van Gerda Keij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leoni

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 88509

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2010 - 28 Augustus 2010

Terug naar het land van de glimlach!

10 September 2009 - 18 December 2009

Op naar het land van de glimlach!

28 December 2010 - 30 November -0001

En dan ga je er maar wonen :-)

Landen bezocht: